sobota, 10 czerwca 2017

Truskawkowy dżem słodzony daktylami

Moja pierwsza w życiu próba zrobienia dżemu i to jeszcze bez cukru! Szczerze mówiąc, nie wiedziałam co z tego będzie, ale okazało się, że daktyle dobrze zagęściły truskawki. No i oczywiście długie gotowanie, mieszanie i dobra pasteryzacja. Wszystkie słoiki się nawet zamknęły, szok! Myślałam, że zagęszczę nasionami chia, ale mi wystarczyło to, co wyszło. Oczywiście ten przepis potraktujcie jak inspirację, możecie dodać mniej daktyli, ale za to dodać nasiona chia. Po prostu kombinujcie- tak jak ja. Życzę miłej zabawy przy domowych przetworach! :)












Składniki: ( 10 słoików o pojemności 350 ml)

3 kg truskawek ( ja miałam dojrzałe i słodkie)
800 g daktyli*
2 laski wanilii
nasiona chia ( opcjonalnie)



* co do daktyli, wiem, że zaraz ktoś pomyśli, że daktyle drogie, ale ja kupiłam w Tesco 400 g za 6,99 ( czyli 14 zł za dwie paczki) , może są gorszej jakości, ale chodziło mi, żeby po prostu nimi posłodzić dżem i nie zależało mi na dobrej jakości.


Przygotowanie:

Truskawki dokładnie umyć. Obrać je z szypułek. Włożyć do dużego garnka( ja wstawiłam do takiego 10 litrowego, ale może być trochę mniejszy). Wstawić je na duży ogień. Dodać wanilię gotować tak przez ok. 1 godzinę(ale już na bardzo wolnym ogniu) często mieszając,aż wszystkie truskawki się rozpadną .Co jakiś czas mieszać ( ja robiłam to bardzo często przy otwartym garnku). . W między czasie wszystkie daktyle zamoczyć w gorącej wodzie na 15-20 minut. Po tym czasie odcedzić,zmiksować na bardzo gęsty i gładki krem. Gdy truskawki gotują się już godzinę, dodać powstały mus z daktyli, dokładnie wymieszać. Gotować na małym ogniu przez 30 minut, bardzo często mieszając. Nakładać dżem do słoików jeszcze gorący, ale nie do pełna. Uważać, aby nie ubrudzić słoików tam gdzie się zakręca, a jeśli tak się stanie to wytrzeć ręcznikiem papierowym.

Wyparzanie i sterylizacja słoików:

Pierw słoiki i zakrętki dokładnie umyć. Wysuszyć. Wstawić do zimnego piekarnika ( słoiki, zakrętki) rozgrzać do 120 stopni, od czasu osiągnięcia tej temperatury wyparzać 20 minut. Wystudzić w piekarniku.

Gdy już mamy już dżem w słoikach, ustawić na blaszce zachowując odstępy. Włożyć do piekarnika,rozgrzać do 130 stopni, od czasu osiągnięcia temperatury sterylizować przez 30 minut.
Studzić w piekarniku.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz